• Home
  • Massages
  • Heb jij ook zo’n last van je nek- schoudergebied? Dit kan je helpen!

Heb jij ook zo’n last van je nek- schoudergebied? Dit kan je helpen!

De meest voorkomende klacht in mijn praktijk is toch wel stijf nek- en schoudergebied. Het overgrote deel van de vrouwen in mijn praktijk beoefend een administratief beroep, waarbij er veel achter de computer gewerkt wordt. Niet alleen het werk, maar ook stress en soms ook nog een druk gezinsleven zorgen voor de nodige spanning die zich vast gaat zetten op je nek- en schoudergebied.

Wat goed kan helpen is om eens grondig te kijken naar je werkplek. Je zit hier tenslotte (vaak) een groot deel van je wekelijkse tijd. Je kunt jezelf hierbij de volgende vragen te stellen:

– Hoe staat mijn stoel? Zit ik eigenlijk wel lekker, kan ik in mijn stoel ontspannen werken en makkelijk bij de toetsen komen?

– Staat mijn bureau op de juist hoogte ten opzichte van mijn stoel?

– Werk ik liever met een losse muis of zit ik verkrampt achter het “muisplateau” op mijn laptop?

– Staat mijn beeldscherm recht voor mijn gezicht of kan ik hier nog iets in aanpassen om het werken voor mij zo ontspannen mogelijk te doen?

Zou je graag een andere stoel/bureau willen? Ga dan eens in overleg met je leidinggevende om te kijken wat hierin mogelijk is. Als jij ten slotte op een prettige manier je werk kunt doen zal dat ook tot een hogere productiviteit leiden. Als je het zelf lastig vindt om de juiste houding voor je lijf te vinden achter een bureau kun je altijd iemand vragen die met je meekijkt. Zo iemand kan bijvoorbeeld iemand van de Mensendieck zijn.

Bij het stress-verhaal is het zaak om te zorgen voor de juiste balans tussen ontspanning en inspanning op een dag. Belangrijke dingen voor je lijf zijn goed slapen, gezond eten, lekker bewegen en je rust vinden in een boek, meditatie, film, wandeling enz.

Gezinsdrukte heb je niet altijd zelf in de hand met vaststaande school- en sporttijden, afspraken met vriendjes en vriendinnetjes, huisdieren verzorgen en het huishouden doen. Probeer ook hierin voor jezelf de balans te zoeken en kijk goed naar wat jou lijf aankan en wanneer het tijd is om toch dingen anders te gaan aanpakken en jezelf wat meer rust te gunnen.

Aan de bovenstaande punten van werkplek, stress en gezinsdrukte kun je dus zelf iets veranderen om je nek- en schouderklachten te verminderen en niet te laten verergeren. Bij al deze punten kun je ook hulp vragen van iemand die erin getraind is jou daarbij te helpen.

Om vervolgens de spieren in je schouders weer “soepel” te laten worden kun je denken aan een massage. Dit kun je door je partner laten doen of door een massagetherapeut die precies weet waar het bij jou vastloopt. Een massagetherapeut kan ook helpen te kijken naar de onderliggende zaken die ervoor zorgen dat jij zo last hebt van je schouders.

Te lang doorlopen verergerd vaak de klachten alleen maar, dus zoek op tijd hulp. In mijn praktijk zie ik blijvende positieve resultaten als cliënten iedere 6 weken langskomen voor een massage van het nek- en schoudergebied. Dit moment is vaak ook even een uitlaatklep en oplaadpunt voor jezelf, waarna je er weer helemaal tegenaan kan.