Slaaptips voor HSP’ers

Wat kan het als HSP’ers af en toe toch lastig zijn om lekker in slaap te vallen en rustig te blijven slapen. Zeker na een drukke dag op het werk of thuis. Ook met een pieker of gestrest hoofd kan slapen lastig zijn. Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt toepassen om de drukke dag en piekermoment los te laten. Zo kan het helpen om gedurende de dag al regelmatig even alles los te laten door even een “break” te nemen. Een rondje buiten lopen of creatief bezig zijn kan hierbij helpen. Ook een puzzel maken of even al je gedachten opschrijven kan zorgen voor een minder geprikkeld hoofd, waarna je weer lekker verder kan met werken. Door dit toe te passen raak je door je werk of door gezinsdrukte minder geprikkeld en kun je ook beter in slaap vallen. Ik kan mij heel goed voorstellen dat dit niet altijd lukt en dat je dan evengoed overprikkeld naar bed gaat. 

Een slaapritme opbouwen is dan handig om dit te voorkomen. Kinderen hebben ook veel baat bij structuur en regelmaat, ook tijdens het afronden van de dag en het slapen gaan. Vaak als jongere en in de studententijd verliezen we soms de regelmaat en weten we niet meer wat nu echt goed voor ons werkt voor het slapen gaan. Tijd om jouw ritme weer terug te gaan vinden om de nachtrust te pakken die voor jou zo belangrijk is. Voor het slapen gaan zou je de volgende dingen kunnen proberen om rustig te worden voor het slapen.

  • Ga minstens een uur voor je wilt gaan slapen iets “rustigs” doen en schrijf alles op wat er nog door je hoofd gaat. Met de dingen in je hoofd kun je nu waarschijnlijk toch even niks, dus laat het voor wat het is en ga er morgen weer fris mee aan de slag. Door goed te slapen kan het zijn dat je dingen morgen anders ziet en wel een oplossing weet voor je piekergedachten.
  • Je kunt een douche nemen om “de dag” van je af te spoelen.
  • Een voetbad met himalayazout, badolie en een rustgevende etherische olie zorgen dat je rustig wordt. Zorg voor een etherische olie die niet stimulerend is, anders lig je misschien even goed de hele nacht wakker. Met een voetbad wordt je ook “gedwongen” om even stil te zitten. Leg van te voren een blocnote en pen klaar, zodat je al je gedachten op kunt schrijven. Een groot bad nemen kan ook fijn zijn als je dat hebt.
  • Er zijn ook airspray die kunnen helpen dat je lekker in slaap valt. Om je goed te reinigen en te gronden is de “Bedtime Smudge” een hele fijne spray. Daarnaast is uit de HSP lijn de “Cleansing” heel fijn om de dag en al je meegenomen indrukken van je af te sprayen.
  • Wat je ook kunt proberen is een meditatie voor het slapen gaan. Er staan verschillende geleidemeditaties op YouTube. De meditaties kunnen je al in een diepere staat van ontspanning brengen, wat fijn is voor het inslapen.
  • Als je een diffuser hebt kun je deze ook inzetten. Doe bijvoorbeeld wat lavendel etherische olie in de diffuser om je leefomgeving een aangename en rustgevende geur te geven. De geur werkt automatisch door in je mentale en fysieke toestand, heel fijn!
  • Voor degene die van thee houden, kun je een lekker slaap lekker thee nemen. 100% natuurlijk is hierbij het beste voor je lijf. Ook is een slaap lekker theetje fijn tijdens een voetenbad!

Voor alle bovengaande tips geldt, probeer het uit! Door iets van bovenstaande een aantal keren te doen weet je of het bij je past en het je helpt met inslapen. Probeer verschillende dingen en uiteindelijk ontwikkel je voor jezelf een fijn “naar bed gaan” ritme. Succes ermee en slaap lekker! 

P.S. Bovenstaande etherische oliën en airsprays zijn te vinden op www.wellnessleven.nl

Aniek

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.